Wednesday, August 3, 2011

wajah-wajah jujur


assalamualaikum !


pernahkah anda menatap orang-orang yang anda sayang saat mereka sedang tidur?

perhatikanlah ayah anda ~
saat beliau sedang tidur. Sedarilah, betapa badan yang dulu kuat dan gagah itu kini semakin tua dan lemah, betapa rambut-rambut putih mulai menghiasi kepalanya, betapa kerut merut mulai terpahat di wajahnya. Orang inilah yang tiap hari bekerja keras untuk kesejahteraan kita, anak-anaknya. Orang inilah, rela melakukan apa saja asal perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar.                             
                                                                         
Sekarang, beralihlah. ...

                                                  
lihatlah ibu anda ~
hmm...kulitnya mulai keriput dan tangan yang dulu halus membelai- belai tubuh bayi kita itu kini kasar kerana menempuhi kehidupan yang mencabar demi kita. Orang inilah yang tiap hari menguruskan keperluan kita. Orang inilah yang paling rajin mengingatkan dan membebeli kita semata- mata kerana rasa kasih dan sayang, dan sayangnya, itu sering kita salah ertikan.  
                            
                                                                         
cubalah menatap wajah orang-orang yang kita cintai dan sayangi itu ! ayah, ibu,suami,isteri,kakak,adik,anak,sahabat dan semuanya                                        
                                                                         
Rasakanlah sensasi yang timbul sesudahnya. Rasakanlah kuasa cinta yang mengalir perlahan-lahan saat menatap wajah mereka yang terlelap itu. Rasakanlah getaran cinta yang mengalir deras ketika mengingat betapa banyaknya pengorbanan yang telah dilakukan orang-orang itu untuk kebahagiaan anda. Pengorbanan yang kadang-kadang tertutupi oleh salah faham kecil yang entah kenapa selalu saja nampak besar.              
                                                                         
Secara ajaib Tuhan mengatur agar pengorbanan itu akan tampak lagi melalui wajah-wajah jujur mereka saat sedang tidur. Pengorbanan yang kadang melelahkan serta memenatkan mereka namun enggan mereka ungkapkan. Dan ekspresi wajah ketika tidur pun membantu untuk mengungkap segalanya. Tanpa kata, tanpa suara dia berkata... "betapa lelahnya..penatnya aku hari ini". Dan penyebab lelah dan penat itu? Untuk siapa dia berpenat lelah.

Tak lain adalah KITA.....                                                                  
                                                                         
Suami yang bekerja keras mencari nafkah, isteri yang bekerja keras mengurus dan mendidik anak, juga rumah. Kakak, adik, anak, dan sahabat yang telah menemani hari-hari suka dan duka bersama kita.                                                              
                                                                         
Resapilah kenangan-kenangan manis dan pahit yang pernah terjadi dengan menatap wajah-wajah mereka. Rasakanlah betapa kebahagiaan dan rasa terharu seketika menerpa jika mengingat itu semua.                                                       
                                                                         
Bayangkanlah apa yang akan terjadi jika esok mereka "orang-orang dikasihi itu" tak lagi membuka matanya, untuk selamanya ... "

Kalau belum, cubalah sekali saja menatap mereka saat sedang tidur...
Semasa tidur,  ekspresi muka paling wajar dan paling jujur akan terserlah.                                                             
                                                                         
p/s - orang paling kejam di dunia pun jika ia sudah tidur tak akan tampak wajah bengisnya.

entri copy and paste daripada brado ini !

7 comments:

Wuming said...

Ayah dan ibu.. juga isteri memang tak pernah laaa tenung masa mereka tidur...
Tapi anak memang kerap lahh...



Dah follow sini

teha said...

waa.. tetiba teringin nk tgk muke sndiri time tido.. kekeke ~

ezzu said...

selalu jgak ezzu tatap wajah org yg ezzu syg..."ibu bapa"..byk hikmahnye kn..

KecohAbes said...

aku suka entri ni! rindu kt parent! :(
slmt diz week nk blk kg..yeayy!!

aLiEm KaKaShi said...

terbaik wok....

Abang Stalker said...

selalu renung mama je,papa x berani. :P hahaha


isteri..err..blm lg. :D

Nizam Ijam said...

muka saya jujur jugak..hehe