Saturday, July 9, 2011

tatacara memakai contact lense

assalamualaikum !

siapa pakai kanta lekap ? contact lense ? sekarang ini melambak kedai menjual kanta lekap . tak payah pergi kedai , sambil duduk dekat rumah ber-fb pon tetibe ada orang tagged untuk jual kanta lekap . tapi serius biji mata aku tak boleh pakai yang orang jual kat fb . sebab tetibe je biji mata aku bertukar macam mata hantu . merah mak ngah gitu , hehek ! mungkin aku punya mata ni kronik kot..elergi sepi tak boleh sebarang ~ sayang je tak boleh pakai (T T) dah le murahhhh , separuh harga yang jual kat kedai optik . yelah kat kedai optik sebulan RM70++ untuk kanta lekap berwarna , tapi kalau kat fb ni cuma RM35 je weyh ! harga bawah daripada tu pon ada tau tak kat fb ni ? arghhhh cemburu aku ~

jadi hari ini aku nak kongsi mengenai tatcara memakai contact lense atau dalam bahasa melayunya kanta lekap , HAHA ;)

kebersihan amat penting ! pastikan korang basuh tangan sebersih mungkin sebelum memakai dan mengeluarkan kanta lekap . bukan itu saja kuku , bekas simpanan dan apa saja berkaitan kanta lekap kena bersih taw !

elakkan menggunakan sabun yang terlalu banyak kandungan lanolin yang boleh melekat pada permukaan kanta lekap . 

pakai kanta lekap yang sama pada mata yang sama .

kanta lekap perlu dicuci dan disimpan dengan larutan yang khusus taw ! jangan guna air paip pulak . larutan dia pun lepas 3 bulan buka , korang jangan guna lagi . 

jangan pakai kanta lekap melebihi tempoh waktu yang ditetapkan . kalau kata sebulan , sebulan je lah ! jangan gatal tangan pakai lelebih . biji mata terseksa mak tak tahu nyah ~

yang terakhir ini penting taw ! memang sharing is caring tapi jangan sesekali korang berkongsi menggunakan kanta lekap .

terima kasih kerana membaca ;)

10 comments:

haninihanis said...

Aku suke bile tak berkace mate tp sgt malas na memakai lense. Adeh,

Abang Stalker said...

tatacara bercium ada x?hahaha ;))

misyamissyou said...

err..kalau ade yg kongsi pakai tu xtau mak nak cakap pe nyah..geli kot!

nak tambah boleh? kalau bermekap, pakai lens dulu baru mekap, keluarkan lens dulu baru bersihkan mekap..huhuu

cik hudhud said...

info yang sangat berguna deyh.. :)

Miz Novexx said...

mak aku x bagi pakai, so aku guna glasses je... tu pon jarang2 pakai huhu

hana nabihah said...

hanini - haha samalah :D

abang - coming soon ! ;)

misyamissyou - hehe , aku tak mekap..tak tahu pon..thanks tambah ;)

cik hudhud - maceh ;)

miz novexx - huu aku tak suka pakai glasses -_-

NoRMa aZurA iSMaiL said...

xsuka n xpernah try...takut.. :)

....~MissMarshmalloW..~ said...

http://www.mallowello.blogspot.com/

erghhh saye lah tuuu...

Nuriz eJAm said...

ada x tatacara nak ngadap mak mertua..kah3

hana nabihah said...

nak ker ? hehehk coming soon :)