Friday, May 27, 2011

mengingati kematian

assalamualaikum !

dah beberapa hari aku terfikir akan hal ini . apa akan berlaku kalau aku tak ada lagi di dunia ini ? ye aku tahu tak akan merubah apa-apa pun keputusan harga minyak RON95 akan turun atau naik lagi . tak salah mengingati kematian . tapi apa akan berlaku dengan blog aku , ym aku , skype aku , facebook aku dan twitter aku ? itulah harta kepunyaan aku sendiri taw ! semalam baru aku cancel akaun formspring . hehek . ish bak kata kawan aku , kena panggil peguam dan wasiatkan pasword segala akun termasuk akaun bank .

aku pernah baca , bahawa tidak cepat atau tidak lewat barang sesaat MATI itu kalau kita pernah buat kesilapan janganlah kita terus bertaubat ! kalau kita terus bertaubat dan sembahyang belum tentu akan berubah . pasti kita akan kembali ke jalan yang sesat semula . yang penting sebelum membuat sesuatu , mestilah belajar ilmu yang haq iaitu benar dahulu ! dan jangan main sembahyang sahaja tapi tak tahu kenapa ALLAH suruh sembahyang . 

ada hadis baginda , Nabi muhammad S.A.W bersabda : 
"umat ku di akhir zaman nanti,ibadahnya hanya dapat penat lelah,lapar dan dahaga"

maksudnya buat ibadah tapi tanpa atau tidak cukup pengetahuan . ini kerana , kurangnya ilmu agama . bak kata orang tua - tua , harimau mati meninggalkan belang dan manusia mati  meninggalkan nama . akan tetapi biarlah nama itu adalah kebaikan yang kita lontarkan terhadap orang lain . sebab itu ada pepatah mengatakan supaya berbuat baik berpada - pada dan berbuat jahat jangan sekali !

sekian , terima kasih kerana membaca :')

14 comments:

aisyahnurhani said...

thanks ! :)

Hanis Azla said...

akak pun selalu terfikir tentang perkara yg sama.. semoga kita mendapat keberkatan umur agar dapat melakukan amalan kita sebaik mungkin.. semoga kita sentiasa mendapat keberkatan hidup di dunia dan di akhirat..

misyamissyou said...

setuju! kalau buat je xtau hujung pangkal same je mcm lembu kne cucuk hidung..
beb kalau boleh turun harga minyak besar betul manfaat mati ni..ishh

saya bukan tomato said...

huhu betoll .. huk T_T

hana nabihah said...

@aisyahnurhani
sama sama awak ^_^

@hanis azla
amin amin ya robbal alamin akak :')

hana nabihah said...

@misyamissyou
yep macam lembu dicucuk hidungnye! setuju dgn peribahase tu !

wahh kalau lah ada impak begitu , sampai bebila orang akan kenang kite :D

@saya bukan tomato
teheee :')

anamizu said...

aah betol3..
cik ana pun terfikir gak..
bile tau je psl pemergian telordibasuh,sedih sgt..
kematian tidak berganjak walau sesaat pun..fesbuk,twitter,blog..itu je harte yg cik ana ade utk kongsi dgn satu dunia..mmg kene buat diary siap2 tulis wasiat dlm tu..at least kalo abg/kakak bace,drg dpt tau T__T

hana nabihah said...

@anamizu
erm betul3 :')
tapi jangan sampai kantoi pasword nye sekarang , kang buruk padahnya :)

alfatihah untuk arwah telordibasuh~

Khairil said...

orang yang bijak ialah orang yang banyak mengingati akan mati...

hana nabihah said...

@khairil
saya sekadar mengingati :')

camlidanisha said...

tkut kn bile igt mati kakak.dosa dkt dunie jew sdh melmbk2..:(

hana nabihah said...

@camlidanisha
erm..aah takut :)

aLiEm KaKaShi said...

org yg tkot mati adlh org yg beriman...

hana nabihah said...

ye saya..