Wednesday, September 15, 2010

karektor anak-anak


assalamualaikum...

aku selalu baca mengenai kajian karektor anak sulung, tengah, bongsu atau tunggal termasuk dalam hal mencari pasangan berpandukan urutan kelahiran seseorang itu. hasil pembacaan tersebut memang ada banyak benarnya. tambahan, kajian karektor anak sulung memang tepat dan kena dengan  aku. rumusannya, aku seorang anak sulung yang…

1 - INGIN MENGUASAI
- aku rasa semua anak sulung ada sikap ini (sila mengaku wahai anak sulung). sebab aku kan paling tua jadi adik-adik aku wajib hormat aku muahahaha. tapi sifat ingin menguasai ini bukan sahaja terhadap adik-adik malah terhadap sesiapa sahaja sebenarnya termasuk kawan-kawan, kekasih atau orang bawahan (kalau aku ketua ar muahahaha).

2 - MANJA
- aku mengaku aku sebenarnya seorang yang manja ngeeeee~. kalau nak tahu, dari kecil sampai ke besar memang aku akan dapat apa yang aku nak. tak minta pun mesti tetiba benda itu dah ada. itulah kuasa ‘body language’ weeee… hoho itu cuma salah contoh akan kemanjaan diriku di mana mak ayah memenuhi kehendak aku. teruk bebeno! ahaks ahaks
                                                                                   
3 - KERAS KEPALA ATAU DEGIL
- ini memang sangat-sangat tepat dan tidak dapat dinafikan lagi. aku memang sangat-sangat keras kepala dan degil.

4 - SIFAT TIDAK MAHU KALAH
- haaaa aku memang daripada dulu macam ni ar. sentiasa nak menang je kalau gaduh / bertengkar. ehhh dah namanya pun keras kepala hahah. tapi bila dah besar aku jadi makin rasional dan tidaklah asyik nak menang je kalau berbalah. kalau betul aku salah, aku mengalah dan diam. tapi kalau aku rasa aku tak salah dan kata-kata aku benar, memang aku akan terus perjuangkan.

5 - BERTANGGUNGJAWAB
- malu aku pasal ni! macam puji diri agaga. tapi sebagai anak sulung aku memang lebih rasa bertanggungjawab terhadap adik-adik. koya betul!

6 - CARING / AMBIL BERAT
- aku bukan jenis tunjuk sgt akan ke’caring’an diriku ini tapi ada masa-masanya orang akan perasan la aku ni caring. hahah koya lagi ayat aku macam nak lempang. serius kadang-kadang orang tak sangka aku camtu sebab aku kan ala-ala ganas/ brutal gitu! ahak ahak..

7 - INGIN MELINDUNGI
- hmm ye aku seboleh-bolehnya akan melindungi adik-adik, famili, kawan-kawan dan sesiapa sahaja yang aku sayang. wink wink :)

8 - PENDAMAI
- aku memang suka jadi pendamai bila ade siapa-siapa bertegang urat atau bertengkar. tak baik la gaduh-gaduh ni, rileks-rileks dah ar der. huhu..aku macam ade terbaca biasanya anak tengah dan bongsu memang suka jadi batu api. hahaha jangan marah!

9 - LEBIH SUKA MEMERHATI
- aku lebih suka memerhati daripada bercakap atau keluarkan pendapat. dan aku mudah setuju dgn pendapat orang kalau dirasakan relevan. kalau dalam mesyuarat ke apa aku jarang sangat bagi cadangan atau komen apa-apa. aku lebih suka diam.

10 - EGO
- ngeee anak sulung memang semuanya ego belaka. yelah, dia paling tua. semua kena ikut cakap dia. haipp! jangan membantah. kahkah.

11 – TEGAS DAN GARANG
- aku memang tegas dan berkeras dengan apa yang aku buat dan mahu tak kira apa pun. dan aku memang budak garang ahahahaha.

12- BERDIKARI
- biasalah semua anak sulung memang begini. senang cerita tak mahu menyusahkan orang. aku bukan jenis suka ajak kawan  untuk menemani aku mana-mana. yelah, kita pun tahu mereka mungkin ada kerja lain nak dibuat dan kita tidak mahu mengganggu atau mengambil masa mereka semata-mata untuk menemani kita.

anak tengah pula sangat-sangat perahsia dan kurang percaya orang lain. suka pendam rasa dan mudah tertekan. penyayang dan pandai ambil hati.

anak bongsu pula manja dan selalu inginkan perhatian. kadang-kadang rasa terpinggir dan rasa tidak dipedulikan maka ada sedikit sikap mudah putus asa. mudah beralah dan sentiasa tenang. sukar mengawal situasi dan perlukan dorongan.

anda pula bagaimana? :)

0 comments: